zondag, februari 09, 2014

Bietensoep

Leuk hoor zo'n groentepakket, zit er boerenkool en stoofpeertjes in. Bah..geen van tweeen lekker , dus die geven we maar weg.

Gelukkig heb ik nog gele bieten, raapjes en paksoi over.

De bieten zijn gelijk verwerkt tot soep, het recept ergens gevonden op internet (in het engels dat wel)

Nodig:
2 el olie
bacon (ik gebruikte het broodbeleg)
1 liter bouillon (ik gebruik blokjes)
1 uit (grote naar eigen inzicht) gesnipperd
3 of 4 grote rode of gele of witte  bieten (ik had er ook een pastinaak bij)
gember en knoflook (ik had uit een potje genomen)
1 blik kokosmelk
zout en peper

blender/keukenmachine

Bereiding:
Verwarm de olie in een soeppan en bak de uitjes glazig, doe de knoflook en de gember erbij en laat het ong. 5 minuten gaar worden. Voeg  de bouillon toe en doe de bietenblokjes en de bacon erbij. Kook het geheel ong 20 minuten tot de groente zacht is.
Met een staafmixer (of in een blender/keukenmachine) alles pureren.
Voeg daarna de kokosmelk toe, evt vervanger zou creme fraiche kunnen zijn.
Verwarm alles goed en breng op smaak met zout en peper. Let op met zout, want de bacon geeft al veel zout af :)

Eet smakelijk.


Geen opmerkingen: